علم آموزی به مثابه شکوفایی
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی به مناسبت دهه سرآمدی آموزش، نشست تخصصی با عنوان "علمآموزی به مثابه شکوفایی" را با سخنرانی دکتر رضا اکبری، عضو هیات علمی و استاد تمام دانشگاه امام صادق(علیهالسلام) در روز دوشنبه17 اردیبهشت ماه97 در پردیس خواهران برگزار نمود.
دکتر رضا اکبری، عضو هیأت علمی دانشگاه، ضمن اشاره به مفهوم استعارههای ذهنی، بیان کرد: تفکر انسان تحت انگارهها و استعارههای ذهنی شکل میگیرد و برای علمآموزی میتوان استعارههای مختلفی مانند سفر، نور و چراغ را در نظر گرفت.
وی در همین راستا افزود: در این استعاره مفاهیم عمیقی نهفته است که باعث میشود نوع تفکر و دیدگاه را نسبت به علمآموزی تغییر دهد. شکوفایی یعنی آنچه در فرد وجود دارد و شکوفا می شود. به عبارتی قرار نیست از بیرون دادهای به فرد ارائه گردد. بلکه در این زمینه توانایی های فرد از بالقوه به بالفعل در می آید. همچنین این استعاره نوعی مفهومی زیباشناختی در خود دارد، به طوری که غالباً شکفتن گل را به ذهن متبادر میکند. از سویی این استعاره اشاره به جنبهی تعاملی انسان نیز دارد به طوری که سایر افراد از زندگی در کنار فردی شکوفا، احساس آرامش و راحتی میکنند.
دکتر اکبری در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: این استعاره سبب میشود به این نکته توجه کنیم که چه چیزهایی برای شکوفایی لازم است. همان طور که میدانیم شکفتن یک گل، به آب، هوا و خاک مناسب نیاز دارد؛ انسان نیز برای شکوفایی و تبدیل تواناییهای بالقوه به بالفعل نیازمند مقدمات لازم است. انسان باید در این زمینه در وهله نخست به خود و مهارتها و ابزارهایی که برای این شکفتن لازم است توجه نماید و در ادامه به الگوریتم روشی و الگوریتم عمل برای فرد توجه کند.
وی در ادامه ضمن اشاره به برخی از مهارت های لازم برای شکوفایی انسان شامل توجه به الگوهای مطالعه،یادگرفتن روش تفکر، سرعت در مطالعه، آگاهی از روش های مختلف تحقیق، آشنایی با علوم ابزاری مانند معرفت شناسی،فلسفه زبان و فلسفه علم و همچنین یادگیری زبان های مختلف تصریح کرد: این موارد برخی از موارد مورد نیاز انسان برای شکوفایی است که لازم است توسط فرد کسب گردد.
در پایان این برنامه، دانشجویان در قالب تمرین، برداشت های خود از سخنان استاد را در یک صفحه نگاشتند و به 4 نفر از منتخبان هدایایی اهدا گردید.
نظر شما :