نشست پیش دانشگاهی پردیس برگزار شد

۲۵ شهریور ۱۳۹۴ | ۰۸:۲۰ کد : ۸۴۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۳۷
نشست پیش دانشگاهی پردیس برگزار شد

نشست پیش دانشگاهی دانشجویان ورودی سال تحصیلی 95-94  با حضور ریاست، معاونان و مدیران پردیس خواهران دانشگاه امام صادق(علیه السلام) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پردیس، در این مراسم که روز چهارشنبه 25 شهریور در جمع دانشجویان و خانواده هایشان برگزار شد، صدیقه مهدوی کنی از موسسان پردیس، ضمن تبریک به دانشجویان و والدین شان به خاطر کسب موفقیت بزرگ در رقابتی سنگین، آنان را به داشتن برنامه ریزی و پشتکار در طی دوران تحصیل و فراگیری مهارت های مختلف و حرکت در مسیر اهداف متعالی علم و دین تشویق کرد.

وی در ادامه مصادف شدن این روز با ایام فرخنده و پربرکت ذی الحجه را به فال نیک گرفت و به تبیین اهداف دانشگاه از نگاه آیت الله مهدوی کنی(ره) پرداخت و گفت: امید است دانشجویان با بررسی و دقت نظر در اهداف و رسالت دانشگاه بتوانند با دید روشن تری وارد دانشگاه شوند.

عضو هیئت علمی پردیس دانشگاه، موفقیت دانشجویان در المپیادهای مختلف و قبولی در آزمون های مقاطع بالاتر را نشانگر موفقیت چشمگیر پردیس در راستای دستیابی به یکی از مهم ترین اهداف که همانا نخبه پروری در علوم انسانی است دانست و افزود: تلاش کرده ایم در مسیر انتخاب مسئولان دانشگاه، دانشجو و انتخاب سرفصل دروس، علم توحیدی را سرلوحه قرار دهیم.

مهدوی کنی در ادامه به مغفول ماندن رشته‌های علوم انسانی در کشور اشاره کرد و گفت: در واقع به این رشته‌ها به عنوان علم نگاه نمی‌شود. در سیستم آموزشی ایران از سطح آموزش و پرورش تا دانشگاه، این گونه مرسوم شده است که دانش‌آموز تیزهوش یا باید در علوم ریاضی و فیزیک تحصیل کند یا در رشته‌های فنی و تجربی. در دانشگاه‌ها هم همین وضعیت حاکم است. همچنین رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌ها، محفوظ پرور است؛ مغز یک دانش‌آموخته رشتۀ علوم انسانی پر از نظریه‌ها و محفوظات غیرکاربردی است که هیچ درد یا مشکلی را از جامعه درمان نمی‌کند. واقعیت علوم انسانی چیزی جز تحلیل و بررسی نیست و اگر خواهان جامعۀ اسلامی هستیم باید به فکر تربیت مدیران حوزۀ علوم انسانی اسلامی باشیم. اگر قرار است تولید علم کنیم باید افرادی را تربیت کنیم که استعدادشان در این زمینه شکوفا شود.  

یکی از نکاتی که در راستای ارتقای علوم انسانی باید مورد توجه قرار گیرد، ترویج خودباوری و اعتماد به نفس است. به نظر می رسد اولین گام در حرکت دانشجو برای شکستن مرزهای دانش، خودباوری و اعتماد به نفس اوست. برای اینکه خودباوری و اعتماد به نفس بتواند همچون نیرویی محرک عمل کند، دو نکته را باید در نظر داشت، نخست، این روحیه باید فراگیر و عمومی شود و همگان این اعتماد را در یکدیگر تقویت کنند؛ در مرحلۀ بعد، افزون بر اعتماد به خود، باید به فرهنگ و ذخایر ملی خود نیز اعتماد به نفس عمومی داشته باشند.

مهدوی کنی علوم انسانی را زیربنا و بستر تمامی علوم و دانش بشری دانست و افزود: علوم انسانی با جهت‌دهی به دانش‌های تجربی و طبیعی، نقش قابل توجهی در تولید علم و بومی شدن تمام علوم دارد. درواقع، این علوم انسانی است که چارچوب‌های کلی هر اجتماع را تنظیم و تدوین می‌کند و با توجه به اهداف ملی هر کشور، به تعیین جایگاه، نقش و کارکرد سایر علوم می‌پردازد. همچنین در چارچوب یک علوم انسانی جهت‌دار و معنی‌دار است که سایر علوم می‌توانند کارکرد خود را داشته باشند.

علوم انسانی در هر کشوری زائیدۀ تفکرات بومی آنجاست. به این معنی که علوم انسانی آمریکا نمی‌تواند اروپا را اداره کند؛ زیرا زائیدۀ دگرگونی‌های اجتماعی خودشان است و زمانی می‌تواند با فرهنگ خود نسبت برقرار کند که زبان حقوقی و اجتماعی واحدی در جامعه برقرار کند تا بتواند با تحولات و باورها و ارزش‌های اجتماعی خود همساز باشد.

به نظر می رسد با توجه به ملموس بودن و توجه جوامع به علومی که پاسخگوی نیازهای مادی زندگی اند و به تسهیل زندگی و معیشت منجر می شوند، در جوامع در حال توسعه بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. در نتیجه تحصیل در این شاخه ها در نظر عوام با ارزش تر قلمداد می شود و در نهایت افراد با استعداد به سمت آن رشته ها هدایت می شوند. در کشور های توسعه یافته اهمیت و ارزش علوم انسانی به خوبی درک شده و با توجه به اینکه علوم دیگر در نهایت ابزاری است در خدمت علوم انسانی و شاخه های مدیریت، اقتصاد، حقوق و ... در تصمیم گیری هایی کلان  موثرند به علوم انسانی توجه خاص و ویژه ای می شود و در نتیجه دانش آموزان و دانشجویان با استعداد و موفق به سمت این رشته ها هدایت می شوند.

وی در پایان افزود: اهمیت علوم انسانی و اجتماعی مسئله ای است که باید در برنامه های توسعۀ آموزش عالی مورد توجه قرار گیرد. علوم انسانی و اجتماعی از لحاظ سازمانی، قانونی و اقتصادی، چارچوب هایی را تدارک می بینند که فهم ما را از مؤسسه های اجتماعی و فرهنگی و پیامدهای اجتماعی، افزایش می دهند. این علوم، درک نوآوری ها و تغییرات فناوری را تسهیل می سازند. علوم انسانی با تحلیل انتقادی ارزش ها و معانی سروکار دارد. علمای این حوزه به فرایند تفکر انتقادی که علوم انسانی را شکل می دهد، توجه کرده اند. علوم انسانی در واقع نوعی سرمایه گذاری در اندیشه و سوابق ادراک بشر است. به همین خاطر دانشگاه ها باید با دانشجویان، همانند اشخاصی انسانی برخورد کرده، احساس هدفمندی و معنا را در آنان ایجاد نمایند، به آنها کمک کنند تا نقادانه بیندیشند و به عوامل اخلاقی مسئول در تحولات اجتماعی مبدل شوند.  علوم انسانی روح دانش است. علوم انسانی جهت می دهد، مشخص می کند که ما کدام طرف می رویم، دانش ما دنبال چیست. وقتی علوم انسانی منحرف شد و بر پایه‌های غلط و جهان‌بینی‌های غلط استوار شد، نتیجه این می شود که همۀ تحرک های جامعه به سمت یک گرایش اشتباه سوق می یابد.

در ادامۀ برنامه، معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی و فرهنگی دانشجویی ضمن سفارش به دانشجویان و والدین به کسب توامان علم و تقوا و برنامه ریزی برای تهذیب نفس و مبرا ماندن از مفاسد اجتماعی، به سوال های دانشجویان و والدین در زمینه های گوناگون مانند مسائل آموزشی، آیندۀ شغلی، تسهیلات رفاهی و دانشجویی و نوع ارتباط والدین با دانشگاه و غیره پاسخ دادند.

همچنین پخش بیانات حضرت آیت الله مهدوی کنی (ره) در زمینۀ اخلاق و علم، دیدار دانشجویان دانشگاه با مقام معظم رهبری و بازدید والدین از نگارخانۀ پردیس از جمله برنامه های این مراسم بود.

 

               

            

             

               


نظر شما :