به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، اهداف خواندن و مطالعه تبیین شد

۲۷ آبان ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۳ کد : ۲۶۷۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۵۴

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی نشست تخصصی با عنوان "اهداف خواندن و مطالعه" با حضور دکتر عصمت مومنی، مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی در روز شنبه 24 آبان در فضای مجازی اسکای روم برگزار شد.

وی در ابتدای نشست به اهداف خواندن و مطالعه اشاره نمود و آن را با هدف از آفرینش مقایسه و به مفهوم سازی آنها پرداخت و بیان کرد: در خواندن و مطالعه، آفریدن، خلق و تکوین وجود دارد. با خواندن و مطالعه شناخت ایجاد می‌شود. لذا تمام ادیان به دنبال شناخت هستند و با شناخت به آرامش می‌رسند؛ در نتیجه با خواندن و مطالعه و با شناخت آرامش ایجاد می‌شود. مقصد نهایی، شناخت، معرفت و رشد است و این هدف در مطالعه به وجود می‌آید. درواقع خواندن و مطالعه ما را به مقر نهایی و آرامش می‌رساند.

دکتر مومنی در ادامه به تعارف خواندن و مطالعه پرداخت و ضمن اشاره به مفهوم ارائه شده از سوی اندیشمندان افزود: طبق تعاریف، خواندن و مطالعه هنر تفسیر واژگان نوشتاری و موثرترین فرایند یادگیری آگاهانه است که بر وسعت، دقت و صحت اطلاعات و همچنین نگرش، اخلاق، باورها، عمل و تصمیم‌گیری تاثیرگذار است.

وی در ادامه ضمن اشاره به مفهوم یادگیری آگاهانه خاطر نشان کرد: یادگیری آگاهانه، یادگیری ساختارمند، برنامه‌ریزی شده است و خواندن و مطالعه موثرترین فرایند یادگیری ساختارمند است.

دکتر مومنی ضمن تاکید بر اینکه خواندن و مطالعه فرایندی هدفمند، اجتماعی و شناختی است به تفاوت های خواندن و مطالعه اشاره کرد و تصریح نمود: جایی که این دو مقوله یعنی خواندن و مطالعه به یک نقطه می‌رسند، معنا ساخته می‌شود. فرایند ساخت معنا از طریق تعامل میان دانش خود، اطلاعات ارائه شده از سوی متن و زمینه یا موقعیت خواندن ایجاد می‌شود.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه خواندن و مطالعه به مثابه روشی برای تفکر و نوعی تجربه حقیقی است به انواع تفکر به عنوان یک توانایی اشاره نمود و آن را تحت عناوینی چون عملگرا، واگرا، انتقادی، خلاق برشمرد.

دکتر مومنی همچنین به تشریح مدل‌های خواندن و مطالعه شامل پردازش از پایین به بالا و از بالا به پایین پرداخت و به تببین مدل تعاملی خواندن و مطالعه مبادرت کرد و افزود: خواندن و مطالعه در آن واحد هم یک فرایند ادراکی و هم یک فرایند شناختی است که در آن خواننده هم از تجربیات پیشین خود و هم از ممیزه‌های متنی که به صورت رمز درآمده‌اند سود می برد تا معنای مورد نظر را بیافریند.

وی در خاتمه ضمن پاسخ به سوالات حضار، به رهاوردهای خواندن و مطالعه شامل ایجاد حس خوب در زندگی، بهره‌مندی از زندگی ایده آل، افزایش کیفیت زندگی ، افزایش انگیزه ، ارتقاء روحیه اشاره کرد و خاطر نشان نمود: خواندن و مطالعه نگرش‌ها و عادات انسان را تغییر می‌دهد و بسیاری از نیازهای او را رفع می‌کند و باعث حل مسئله می‌شود. درواقع انسان بی‌هدف آفریده نشده است که بخواهد بی‌هدف زندگی کند و خواندن و مطالعه انسان را به هدف غایی و نهایی می‌رساند.


نظر شما :