برگزاری دومین دوره از کلاس‌های  طرح هجرت با موضوع تاملی بر دعای ۳۵ صحیفه سجادیه به صورت مجازی

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۵ کد : ۲۴۷۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۵۱

دومین دوره از کلاس‌های مجازی طرح هجرت با موضوع "تاملی بر دعای 35 صحیفه سجادیه" در فضای مجازی اسکای روم به همت اداره امور فرهنگی پردیس خواهران در روز چهارشنبه ۱7 اردیبهشت با حضور تعداد کثیری از دانشجویان و تدریس دکتر دیالمه، عضو هیأت علمی پردیس خواهران برگزار شد .

دکتر دیالمه در ابتدای این جلسه به بیان شاخصه‌های زندگی توحیدی و جریان سوره توحید و حضور عملی این سوره در زندگی انسان پرداخت.

وی در همین راستااشاراتی به فضای زندگی امام سجاد(ع) و شرایط و اهداف تبیین دعاهای صحیفه سجادیه نمود.

عضو هیأت علمی پردیس خواهران در همین راستا تصریح نمود: ترسیم خط مرزی بین جبهه ایمان واقعی و جبهه کفری که خود را مسلمان معرفی می‌کرد با امام حسین(ع) بود و بعد از شهادت ایشان لازم بود که جزییات این مسئله تبیین شود. در عصر امام سجاد یکی از مهمترین ماموریت‌ها ترسیم عقاید شیعی بود. دعوت به توحید، دعوت به نماز و دعوت به عقاید اسلام.

وی افزود: تمامی دعاهای امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه و احادیث ایشان برای زنده ماندن اسلام و قیام امام حسین(ع) و بازخوانی مبانی و حکمت قیام و فلسفه ناشی از آن یا همان عقاید توحیدی است. خود امام در عبارات این دعا نشان می‌دهند که این دعا یک بحث اخلاقی است که به اصل اسلام که مسئله توحیدی است ارتباط دارد. حمد و ستایش مخصوص خداوند است و حمد نشانه و علامت و پرچمی است که بر رضایت به حکم خداوند است که در نمازهایمان در شبانه روز این حمد را بیان می‌نماییم. آنچه در تصور ماست راضی بودن به حکم خداست یعنی در کار خدا گله و شکایتی ننماییم.الحمدالله نشانه رضایت به حکم خداست.

دکتر دیالمه در ادامه افزود: برخی حکمت‌ها را قرآن و برخی را ائمه بیان می‌نمایند . مثلا حکمت روزه تقواست. رضایت نیز حالت قلبی است که ناشی از اعتقاد به حکمت خداست. امام سجاد (ع) در عبارات بعدی به حکمت خداوند چنین اشاره می‌نمایند که "من گواهی می‌دهم که خداوند معیشت بندگانش را به آیین عدالت تقسیم می نماید. عدالت خدا مبتنی بر فضل و احسان خداوند است."

وی در همین راستا خاطر نشان کرد: توحید برای خیلی از افراد جایگاهی است که می‌خواهند حاجت بگیرند امام توحید صحیفه چنین نیست. توحید از دید امام سجاد(ع) یعنی اینکه هر حادثه‌ای که برای انسان رخ می‌دهد ببیند تکلیف در برابر آن حادثه چیست یعنی اعتقاداتش را تمرین می‌کند و در جاهایی که کم می‌آورد از کلام امام و مومنین کمک می گیرد.برخی تکالیف و ماموریت‌ها برای انسان سخت است اما زمانی که رضایت باشد سختی را می پذیرد. حسادت خلاف رضایت و اعتقاد توحیدی است .اگر توحید قوی باشد، مسائل دنیایی ملاک ارزشگذاری نخواهد بود.

دکتر دیالمه در ادامه تصریح کرد: صلوات‌هایی که امام در طول دعا بر پیامبر می‌فرستند الگو را نشان می‌دهد. ثروتی که تمام نمی‌شود ولایت است.

وی در ادامه بیان کرد: خداوند بی نیاز است. نه زاییده و نه زاده شده. فرمانش مبتنی بر عدالت و عدالتش مبتنی بر فضل است. خداوند زاییده اندیشه‌ها نیست. خدا را باید پای درس امام سجاد بنشینیم و بشناسیم.

دکتر دیالمه ضمن تاکید بر اینکه چنانچه داشتن زندگی توحیدی در یک الحمدالله است و آن نشانه رضایت است افزود: رضایت از همه امکانات و بهره‌هایی که در دنیاست و تکالیفی که در قبال آن داریم. حمد که نشانه و پرچم است نشانه رضایت است. اساس دنیا در تفاوت‌هاست و در این تفاوت‌ها به هیچ کس ظلم نمی‌شود.

عضو هیأت علمی پردیس خواهران در ادامه به بیان معیار سنجش زندگی توحیدی پرداخت و گفت : پذیرش اساس زندگی بر اساس تفاوت‌های مبتنی بر عدالت و ناشی از فضل و احسان الهی است. اعتقاد به توحید یعنی پذیرفتن فرمان خداوند چه در تکوین و چه در تشریع . خداوند از خلقت دنیا هدف داشته است . در این هدف هر کدام از ما باید یک برنامه رشد و تکاملی داشته باشیم که از جانب خداوند است که همان تکالیفی است که بر عهده ماست.

وی در پایان نیز افزود: تکلیف در این دوران بر عهده ماست. از جمله شناخت اسلام ناب از اسلام دروغین، مبارزه با استکبار، مبارزه با فرهنگ غربی و غیره. لذا دائما باید خود را با برنامه رشدی ائمه و شهدا رصد کنیم و در ماه مبارک رمضان در مجالست با امام، خود را شبیه ویژگی‌های ایشان در اقامه نماز، دفاع از حق و امر به معروف و نهی از منکر و ... نماییم.

 

 


نظر شما :