گفتگوی خانم دکتر محسنی نژاد، عضو هیات علمی پردیس خواهران در شبکه برون مرزی کوثر درباره آموزش مجازی

۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۶:۳۶ کد : ۲۴۴۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۶۵

گفتگوی خانم دکتر محسنی نژاد، عضو هیات علمی پردیس خواهران در برنامه یوم جدید در کانال برون مرزی عربی کوثر درباره آموزش مجازی

وی در این برنامه به اهمیت علم و دانش در زندگی پرداخت و آن را  عاملی دانست که تحت هر شرایطی با چالش ها مبارزه می‌کند و راه خود را می‌یابد و به پیش می‌رود.

وی در این برنامه به عملکرد مراکز علمی کشورهای مختلف اشاره نمود و خاطر نشان کرد: برخی از مراکز آموزشی و دانشگاه ها در جهان به علت نبود زیرساخت لازم جهت برگزاری آموزش، این مقوله را به بعد از رفع بیماری کرونا موکول کرده اند؛ برخی از کشورها از جمله ایران در این شرایط تلویزیون و رادیوی آموزشی راه‌اندازی کرده‌اند و مراکز علمی نیز از نرم افزارهای موجود جهت آموزش بهره برده‌اند.

عضو هیات علمی پردیس خواهران در ادامه به تعریف آموزش مجازی و پرداخت و افزود: آموزشی که در آن ارتباط دانش آموز و معلم از طریق وسایل الکترونیکی و به صورت غیر مستقیم ایجاد می شود به آموزش غیر مجازی تعبیر می گردد و این نوع آموزش تفاوت‌هایی با نوع سنتی آن دارد. در این روش آموزش چهره به چهره نیست. محدود به مکان و زمان نیست و از هرجایی از دنیا و در هر ساعتی امکانپذیر است.

وی به کارا بودن این نوع آموزش به ویژه در زمان های خاص همچون بحران کرونا پرداخت و تصریح نمود: یکی از مزایای این نوع آموزش انعطاف پذیری آن است و دانش پذیران در هر ساعتی حتی به صورت آفلاین می توانند از مباحث علمی استفاده کنند و به دانلود فایل ها، پاورها و مطالب علمی بپردازند.

دکتر محسنی نژاد به امکانات مورد نیاز این نوع آموزش اشاره کرد و افزود: در این نوع آموزش‌ها نیاز به زیرساخت‌های مناسب از جمله ابزار تکنولوژیکی به روز و کارآمد و اینترنت با سرعت بالا است. از دیگر مواردی که در زمان بحران کرونا نمود پیدا کرد این بود که ما به برنامه های درسی الکترونیکی مجهز نیستیم به عبارتی کمبود هم در زیرساخت های سخت افزاری و هم نرم افزاری وجود دارد.

وی به تاثیر بحران به وجود آمده و اثرات آن در آینده اشاره کرد و خاطر نشان نمود: مطمئنا دراین زمینه لازم است به رفع کمبودها به مرور زمان بپردازیم و در کنار آن به دانش افزایی معلم ها و دانش آموزان در زمینه آموزش مجازی مبادرت نمائیم و به این نکته توجه کنیم که آموزش تحت هیچ شرایطی نباید تعطیل شود.

عضو هیات علمی پردیس خواهران در ادامه به برخی از معایب آموزش مجازی هم پرداخت و در این زمینه بیان کرد: یکی از معایب این روش آموزشی از بین رفتن ارتباطات انسانی و ارتباط چهره به چهره افراد است. در این روش معلم ها بازخوردهای لازم را از دانش پذیران نمی گیرند ودر نتیجه ممکن تا حدودی به کیفیت کار لطمه وارد کند.

دکتر محسنی نژاد در ادامه به مشکلات و مسائل پیش رو اساتید و معلم های خانم نیز اشاره کرد و گفت: این تجربه شخصی من است که این نوع آموزش برای خانم‌ها سخت‌تر از آقایان است. خانم‌ها در منزل وظایف دیگری چون آشپزی، نظافت منزل، نگهداری از بچه ها و ... دارند که گاهی این وظایف با تدریس در خانه تداخل پیدا می‌کند و مشکلاتی را ایجاد می‌کند؛ در حالی که آقایان از این نظر وضعیت مناسب‌تری دارند.

وی از زاویه دانشجویان نیز به این مسئله پرداخت و افزود: دانشجویان هم با موارد دیگری مواجه هستند. به طور مثال برخی از آنها صبح زود با صدای پایین به پاسخ‌گویی به برخی موارد درسی می‌پردازند و عنوان می‌کنند چون بقیه افراد در خانه خواب هستند نمی‌توانند با صدای بلندتر به پاسخگویی بپردازند. برخی دانشجویان مکان مناسب و آرام ندارند و تداخلات و ناهماهنگی‌هایی بین اعضای خانواده پیش می آید.

وی در پایان بیان کرد: در هر شرایطی آموزش تعطیل پذیر نیست. ما باید با رفع موانع موجود یاد بگیریم تحت هر شرایطی بیاموزیم و یاد بدهیم و تهدیدهای پیش آمده را به فرصت تبدیل کنیم.

 


نظر شما :